De siste to ukene har jeg og Vegard jobbet med og lage en radioreklame, for og forbedre russsen sitt rykte. Du kunne enten velge og promotere russen, eller Norwegian, men vi valgte russen, ettersom det er et tema som er mest aktuelt for oss. Reklamen varer i 30 sekunder, og er mulig og dele inn i tre deler. Vi har en introduksjon, en tankevekker, og skal få lytteren til og høre hele reklamen. En person skriker "Fuck russen" i bakgrunnen, før en person tar oppmerksomheten, og beviser at russen faktisk kan oppføre seg. Den har også en hoveddel hvor all informasjonen kommer frem, gjennom en svært saklig argumentasjon, før vi avsluttet med et improvisert slagord, slik at reklamen ikke fikk en brå avslutning.
De siste årene har russen fått et dårlig rykte på seg, og det er derfor vi har valgt og laget en gammeldags, men informerende reklame. Den er bygget opp på enkle primisser, slik som hyppig ble brukt før i tiden. Oppbrukte sitater som "Hei du, ja du!" brukes derfor i denne reklamen. Disse reklamene har fungert tidligere, og vi er spente, men vi tror den vil fungere per dags dato også. Det er her selve inspirasjonen stammer fra, og reklamen blir litt innovativ med tanke på at vi bringer tilbake "foreldete" reklamer.
Jeg får selvfølgelig med meg en god del reklamer, når jeg først ser på TV, og jeg husker som oftest de reklamene som enten bygger på humor, men som også har en tankevekker i starten. Siden jeg kan plassere meg blant målgruppen, som egentlig er alle mennesker som enten dømmer russen, eller lurer på hvordan det er, synes jeg det var viktig at jeg bygget reklamen rundt disse aspektene.
Ettersom jeg og Vegard kan en god del om lydproduksjon etter henholdsvis 1 og 1,5 år med den plattformen som valgfag ble oppgaven enkel. Vi henter i oppstartsfasen inspirasjon fra tidligere verk. Enten det er selve essensen i alle reklamer, eller direkte fra en spesiell reklame. I dette tilfellet ble det første alternativet brukt.
Opptakene er tatt opp i 44100 Hz, noe som også er en standard frekvens for lydopptak. Så kvalitetsmessig er de veldig bra. Mikrofonene vi har på skolen er også av svært høy kvalitet, og er enkle og øke volumet på, uten og produsere støy. Derfor er selve produktet av en høy produksjonskvalitet. Filen er lagret i WAV format, som også er dette formatet som er standard når man eksporterer i Audition. Jeg kunne enten lagret den i MP3 format eller WAV format. Ettersom jeg ikke har noen erfaringer med dårlig kvalitet fra de to ulike typene, brukte jeg derfor standarden. Da jeg sjekket det etter eksoneringen fungerte lyden veldig bra.
I denne reklamen fungere tostegshypotesen. Det vil si at en person som ser reklamen referer til den senere. Blant annet kan denne brukes som argumentasjon i en diskusjon og den vil derfor overbevise venner som er tvilsomme til russen. Valg av lyd som plattform passer seg også utmerket. Dette er fordi jeg selv, uten noen form for tall, er overbevist om at størsteparten av radiolyttere er over 30 år. Derfor vil vi også treffe alle de ulike målgruppene ved og sende dem på forskjellige radiokanaler, med helt forskjellige lyttere. Hovedpoenget er at jeg vil treffe målgruppen direkte, men jeg vil treffe flere via tostegshypotesen.
Jeg mener reklamen er veldig enkel og avkode. Jeg mener reklamen retter seg direkte mot tvilerne og det gjør den i introduksjonen. Det ligger heller ikke noe skjult budskap bak som gjør at mottakeren lett forstår hva vi ønsker og formidle. Det ligger heller ikke noe støy, ettersom manuset er arbeidet grundig frem, slik at den skal være enklest mulig og avkode. Man må derfor tenke på at argumentasjonen er god slik at lytteren bli overbevist.
Ellers ble selve lydbilde bra, og vi fikk også det til og høres litt "gammeldags" ut. Dette gjorde at jeg synes vi satt igjen med en god reklame, som kan brukes mot flere målgrupper. Russen ønsker og bli tatt seriøst, noe jeg mener denne reklamen bidrar sterkt med. Eldre vil antageligvis kjenne igjen konturene på en slik reklame, noe jeg tror vil gjøre at de blir ekstra påvirket av den.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar