fredag 17. januar 2014
PTF Lyd - Kurer - Kjenningsmelodi - Sammendrag
Programleder
Trine Aaen har hentet inn tre intervjuobjekter, en radionerd, og en fra hver av
Norges to største mediekonsern. De analyserer de ulike kjenningsmelodiene til
de ulike programmene, og diskuterer seg frem til hvordan man reagerer på de
ulike melodiene. De har i tillegg forandret seg en god del siden begynnelsen på
radioen i 1925. Selv om man kanskje føler at de samme melodiene holder ut år
etter år, bytter de fremdeles litt på dem. Noen mener man ødelegger
tradisjonene, mens andre mener det er godt med en forandring. De
skandinaviske landene har i år hatt et godt samarbeid, men vi henter også mer
og mer fra amerikanerne. Melodiene der er bygd opp på små snutter fra ulike
sanger, og dette er noe som kommer tydelig frem i NRK MP3 sin melodi. Radio har
blitt en slags ”copycat” av hverandre uttaler en av ekspertene til Trine.
Stemningen blir satt ut på hvordan man ønsker at melodien skal treffe de ulike
mottakerne. Et kjennetegn på melodiene har er at de blir kortere og kortere og
gjentar seg mye mer en før. De er enig at det er vignettene der logoen ”synges”
man husker. De synes barne-melodiene er utrolig gode, ettersom de får lydbildet
til og gjenspeile budskapet. Når folk husker navnet på programmet gjennom
kjenningsmelodien, og de forstår med en gang hvilken sjanger det er innenfor,
da vet man at man har laget en god kjenningsmelodi. Storband og klassiske
rytmer gjør at melodiene blir lett gjenkjennelige. Radio er et medium som går
på i bakgrunnen, og derfor er det viktig at lytteren får informasjon om hva de
sender, og spiller gjennom kjenningsmelodiene. Jeg synes personlig det er
viktig og endre på melodiene, ettersom teknologien går fremover, og vi kan lage
enda bedre vignetter, samtidig som vi må bevare minnene fra de utallige
kjenningsmelodiene vi har hatt.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar