fredag 17. januar 2014

PTF Lyd - Kurer - Kjenningsmelodi - Sammendrag

Programleder Trine Aaen har hentet inn tre intervjuobjekter, en radionerd, og en fra hver av Norges to største mediekonsern. De analyserer de ulike kjenningsmelodiene til de ulike programmene, og diskuterer seg frem til hvordan man reagerer på de ulike melodiene. De har i tillegg forandret seg en god del siden begynnelsen på radioen i 1925. Selv om man kanskje føler at de samme melodiene holder ut år etter år, bytter de fremdeles litt på dem. Noen mener man ødelegger tradisjonene, mens andre mener det er godt med en forandring. De skandinaviske landene har i år hatt et godt samarbeid, men vi henter også mer og mer fra amerikanerne. Melodiene der er bygd opp på små snutter fra ulike sanger, og dette er noe som kommer tydelig frem i NRK MP3 sin melodi. Radio har blitt en slags ”copycat” av hverandre uttaler en av ekspertene til Trine. Stemningen blir satt ut på hvordan man ønsker at melodien skal treffe de ulike mottakerne. Et kjennetegn på melodiene har er at de blir kortere og kortere og gjentar seg mye mer en før. De er enig at det er vignettene der logoen ”synges” man husker. De synes barne-melodiene er utrolig gode, ettersom de får lydbildet til og gjenspeile budskapet. Når folk husker navnet på programmet gjennom kjenningsmelodien, og de forstår med en gang hvilken sjanger det er innenfor, da vet man at man har laget en god kjenningsmelodi. Storband og klassiske rytmer gjør at melodiene blir lett gjenkjennelige. Radio er et medium som går på i bakgrunnen, og derfor er det viktig at lytteren får informasjon om hva de sender, og spiller gjennom kjenningsmelodiene. Jeg synes personlig det er viktig og endre på melodiene, ettersom teknologien går fremover, og vi kan lage enda bedre vignetter, samtidig som vi må bevare minnene fra de utallige kjenningsmelodiene vi har hatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar